Ponad 13 milionów media dostały od rządu za promowanie szprycy

0
68

Sieć obywatelska Watchdog wysłała do pandemicznego resortu zdrowia zapytanie w sprawie promocji szczepień.

Ujawniła, kto i za ile emitował spoty i reklamy szprycy oraz komu zlecono druk ulotek.

Kampania rzekomo informacyjna #SzczepimySię miała zachęcić Polaków do szprycowania. W Narodowym Programie Szczepień jej cel określono następująco: „dotarcie do jak największej liczby obywateli tak, by każdy, niezależnie od dostępu oraz rodzaju medium mógł otrzymać rzetelną i jasną informację na temat szczepionki”.

Watchdog wysłał więc 3 lutego wniosek o informację publiczną do Ministerstwa Zdrowia, by dowiedzieć się, za pośrednictwem jakich mediów pandemiczny resort chciał dotrzeć do Polaków.

„Na podstawie art. 61 ust. 1 Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, niniejszym wnosimy o udostępnienie informacji publicznej w zakresie spisu umów, zawartych w grudniu 2020 r. i styczniu 2021 r., w ramach Narodowego Programu Szczepień, związanych z realizacją kampanii informacyjnej w zakresie:

1. kampania z wykorzystaniem mediów masowych – telewizja, radio, portale internetowe;
2. kampania z wykorzystaniem druków ulotnych dostarczonych do gospodarstw domowych; zgodnie z informacjami zawartymi na str. 28 Narodowego Programu Szczepień. Wnosimy o wskazanie nazw kontrahentów, kwot umów i przedmiotów umów, w odniesieniu do każdej powyższej umowy” – czytamy.

Pandemiczny resort zdrowia odsyłał jednak do Kancelarii Premiera. Ostatecznie KPRM wysłało odpowiedź 22 kwietnia.

Watchdog opublikował otrzymane zestawienie. Wynika z niego, że w grudniu 2020 roku i styczniu 2021 roku rząd warszawski wykupił czas antenowy i przestrzeń reklamową na propagowanie szprycy u następujących nadawców/wydawców za niebagatelne kwoty:

Grupa RMF – 3 000 000 zł
Polsat Media Biuro Reklamy – 2 574 760 zł
Telewizja Polska – 1 727 956 zł
Polskie Radio S.A. – 1 500 000 zł
Time S.A. (Grupa ZPR Media – tytuły – m.in. Super Express, Radio Eska, Murator) – 1 300 000 zł
Fundacja Lux Veritatis (wydawca Telewizji Trwam i Radia Maryja) – 400 000 zł
Fratria (wydawca Sieci, wPolityce.pl, wPolsce.pl, 2018.pl) – 400 000 zł
Telewizja Republika – 200 000 zł
Wirtualna Polska – 200 000 zł
Niezależne Wydawnictwo Polskie S.A. (Wydawca Gazety Polskiej, Nowego Państwa) – 200 000 zł
Fundacja Instytutu Nowych Mediów (Wydawca portalu Wszystko, co najważniejsze) – 100 000 zł.

============

Później jednak dopytano także o umowy z lutego i marca 2021 roku. Tutaj kwoty był już dużo niższe.
Telewizja Polska – 708 000 zł
Polsat Media Biuro Reklamy – 200 000 zł
Time S.A. – 127 000 zł
Polskie Radio – 100 000 zł
Eurozet – 100 000 zł
Fundacja Lux Veritatis – 100 000 zł
Forum S.A. (Wydawca Gazety Polskiej Codziennie) – 38 966 zł
SPES S.A. (Wydawnictwo religijne) – 28 044 zł
Gremi Media (Wydawca m.in. Rzeczpospolitej i Parkietu) – 27 207 zł
Instytut Gość Media (Wydawca Gościa Niedzielnego) – 14 760 zł
Tygodnik Niedziela – 11 070 zł.

Watchdog dociekał też, czy były media, które promowały szprycę za darmo. Z odpowiedzi KPRM wynika, że były, jednak nie podpisano z nimi umowy. Z przesłanej przez Kancelarię Premiera listy wynika, że w dużym stopniu były to media, które także zgarnęły pieniądze za promowanie szczepień. Wśród nich znalazły się bowiem:
Telewizja Polska,
TVN,
TV Puls,
TV Republika,
Polskie Radio,
Grupa Radiowa Agora,
Eurozet,
RMF,
Fratria,
Onet.pl,
WP.pl,
Rzeczpospolita,
Parkiet,
Plus Minus,
Super Exspress

za: nczas.com, siecobywatelska.pl